Er is heel veel informatie te vinden op internet over gevaren in en om het huis voor katten.

Wij hebben er ook een pagina aan besteedt.

Echter in de praktijk blijken er nog zoveel meer gevaren op de loer te liggen dat we hier graag ook aandacht aan besteden.

Het zijn deels gevaren uit de 'praktijk ' of waar we gewoon extra opletten in ons huis.

We hebben inmiddels meer dan 30 jaar ervaring in het verzorgen en later opvangen van katjes.

Hierdoor ook veel situatie's meegemaakt waarin het net goed ging of net niet..

Deze gevaren willen we delen zodat jullie hier ook extra alert op kunnen zijn.

Kattenspeelgoed: tja dan denk je een leuk speeltje voor je kat te kopen en neem je aan dat dit toch zeker getest en veilig is!

We hebben het zelf meegemaakt met de bekende speelbaan waarin een balletje rolt .. laat deze nooit onbeheerd achter. De baan lag in huis en tijdens een ren partijtje bleef er een katje hangen in een van de gaten in de baan. Resultaat was een spoed afspraak bij de dierenarts waarbij het gehele nageltje verwijderd moest worden.

We kijken alle speeltjes zorgvuldig na op gevaren, er wordt gewerkt met tyrabs, gevaarlijke stoffen, synthetische veertjes.

Speeltjes zoals hiernaast op de foto is gewoonweg levensgevaarlijk voor je katten.

Glaswerk :  glazen, vazen etc. Omdat katjes nieuwsgierig zijn en vaak heel speels hebben wij geen glazen vazen in huis. Ondanks het feit dat we meestal thuis zijn vinden we het gevaar te groot dat er iets mocht gebeuren mochten we even wet zijn. Een vaas valt om en met alle gevaren vandien, scherpe stukken glas ...

Ook glazen gebruiken we niet meer , we hebben een katje gehad die was zeer ondeugend, schoof glazen stukje voor stukje van een tafeltje of het aanrecht. Er zijn vast meer van deze ondeugende boefjes.

Hete koffie, thee en soep :  wij laten nooit onbeheerd onze hete koffie, thee of soep staan. De katjes kunnen er ondeugend hun neusje in steken, of het omgooien waardoor er lelijke brandwonden kunnen ontstaan.

Elastiekjes: hoe vaak komt het niet voor dat er ergens een elastiekje omheen zit? wij verwijderen ze meteen en gooien ze weg. Zelfs om kattenspeeltjes in de verpakking zitten gevaarlijke sluitingen en elastiek.

Krabpalen;  hierbij zullen de meeste mensen denken, die zijn toch juist voor de katten gemaakt?

Ja dat klopt, helaas worden krabpalen geniet dus controleer regelmatig of er geen nietjes losraken of zitten. Mocht je katje een nietje in de bek krijgen dan is het leed niet te overzien.

Plastic tasjes: dit vinden de meeste katjes geweldig!  wij laten nooit een plastic tas slingeren, want ze kunnen zich er in verstikken of mochten ze in van de handvatten komen dan kunnen ze zich hieraan ophangen.

Koordjes van luxaflex, rolgordijnen: deze knopen wij altijd op, zodat de katten er niet bij kunnen komen. Het is een geweldig speeltje voor hen, waarin ook hier als het fout gaat het leed niet is te overzien.

Krabpalen met hangmatjes bevestigd met ijzeren koorden;  deze zullen wij nooit kopen , we hebben gezien dat een katje een wond van zeker 30 cm heeft opgelopen en de eigenaar was gelukkig thuis zodat ze direct het katje hebben kunnen redden. Het had dodelijk kunnen aflopen, hoe dit in de handel kan zijn vragen wij ons af..

Electriciteit draden: je hebt katten die er niet naar omkijken helaas hebben wij wel een katje die op electra daden kauwt.. dus neem geen risico en trek je draden uit het stopcontact. We hebben foto;s gezien van een katje die onder stroom heeft gestaan en waarvan het halve bekje was verschroeid. Wij blijven ook steeds alert, want een ongeluk zit toch in een klein hoekje.

Muizenkorrels : heb je last van muizen kijk dan goed uit en gebruik geen muizenkorrels, katten eten deze op en worden dan net als muizen vergiftigd.